HONDA VISER NSX, CLARITY OG CIVIC-PROTOTYPEN PÅ GENÈVE-MESSEN

  • 0
  • juni 13, 2016
geneve.jpg

Honda præsenterer den europaaktuelle sportsvogn NSX, den miljøvenlige Clarity med en rækkevidde på over 700 km og prototypen på 2017’s Civic 5D på årets motormesse i Genève.

22. marts 2016


Motormessen i Genève byder på alt, en bilentusiast elsker: fra fantastiske sportsvogne til smarte biler med nuludslip og også de funktionelle og praktiske personbiler, som ligger derimellem, i alle vægtklasser og størrelser. Det var også tilfældet denne 86. gang, hvor messen løb af stablen den 3.-13. marts.

Honda lokkede med modeller i alle de ovennævnte kategorier: en sportsvogn, en miljøvenlig bil og sportslige personbiler – og selvfølgelig lidt mere. Firmaet viste sportsvognen NSX og afslørede, at vi i efteråret kommer til at se de første eksemplarer køre rundt på de europæiske veje. Derudover havde Honda europapremiere på brændselscellebilen Clarity og verdenspremiere på prototypen på den nye Civic, som lanceres i løbet af 2017. 

Hondas Clarity havde europapremiere på Genève-messen og er nu klar til serieproduktion. I elbilen er der plads til fem voksne, og bilen er brintdrevet med både elmotor og brændselscelle under motorhjelmen. En tankning tager kun tre minutter og giver en rækkevidde på 700 km. Brændselscellerne kombineres med et litium-ion-batteri, hvilket giver en motoreffekt på 130 kW (177 hk). Salget af Clarity begynder i Japan i efteråret 2016. I Europa kommer ti Clarity-biler med i det europæiske HyFIVE-projekt, tre af disse kommer til at køre i Danmark. Formålet er at udbygge faciliteterne og at fremme brintteknologien. HyFIVE står for Hydrogen For Innovative Vehicles (brint til innovative køretøjer). Honda er endda begyndt at samarbejde med General Motors om at udvikle næste generation af brændselscellebiler. Gennem samarbejdet arbejder begge parter for at kommercialisere brændselscelleteknikken frem mod 2020.

De første NSX-biler til europæiske kunder bliver leveret i løbet af 2016. Den nye sportsvogn kombinerer hybridteknik med en ny, 3,5 liters midtermonteret DOCH V6-motor med dobbeltturbo og specialudviklet ni-trins DCT-gearkasse.

Den mest sportslige Civic nogensinde? Ja, da Honda viste sin prototype på den tiende generation af sin bedst sælgende model, var det med en bil, som udfordrer det konventionelle europæiske småbilsdesign. Et selvsikkert og offensivt udseende kendetegner modellen, som bliver tilgængelig for europæiske kunder i begyndelsen af 2017. Bilens lave, brede proportioner og lange hjulafstand i kombination med den optimerede kabine sørger for herlig køreglæde.