HONDA SÆTTER NY BANEREKORD MED CIVIC TYPE R

  • 0
  • august 31, 2018
billedec12345.png

WTCR-føreren Esteban Guerrieri har sat en ny banerekord med en Civic Type R på den franske Grand Prix-bane Magny-Cours.

25. juni 2018
 

Honda vil med Type R Challenge 2018 slå rekorden på fem legendariske europæiske racerbaner i løbet af året. Dette for produktionsbiler (altså almindelige personbiler) med dæk til almindeligt vejbrug.

Nu er første rekord slået. Ny rekord for forhjulstrukne biler på Grans Prix-banen Magny-Cours i Frankrig er en omgangstid på 2 min. 1,51 sek. Den som førte bilen var WTCR-føreren Esteban Guerrieri som konkurrerer i 2018 FIA World Touring Car Cup i en Honda Civic TCR for Münnich Motorsport.

Racerbanen Magny-Cous er en 4,4 km lang bane og har en blanding af langsomme hårnålskurver, dele med højhastighedschikaner og lange lige stræk.

-Det bedste ved Type R er at den giver dig selvtillid. Den svarer rigtigt godt og giver dig god respons. Der findes dem som kalder Type R for halvkombien med ultimativ ydeevene og vi beviste idag at det virkelig er tilfældet. Bilen fortsætter med at flytte grænserne for hvad der er muligt med forhjulstræk, siger Esteban Guerrieri.

Den optimerede toliters V-TECH turbomotor i Civic Type R producerer 320 hestekræfter og 400 Nm i omdrejningsmoment og dens ydeevne hjalp Estenan Guerrieri i at udnytte banens karakter. Bilens omfattende aerodynamiske pakke med den bedste balance mellem løftekraft og luftmodstand i klassen, passede perfekt til den franske bane.

-Det fine var at vi kunne anvende +R-funktionen på banen og efterfølgende skifte til Comfort-indstillingen og så køre hjem, siger han.  

Den nye benchmarktid på Magny-Cours er den anden banerekord som sættes af den nye Honda Civic Type R. I april 2017 blev en produktionsfærdig bil den hurtigste forhjulstrukne produktionsfærdige bil nogensinde på Nürburgrings Nordschleife, med en omgangstid på 7 min. 43,8 sek.

Den nye Honda Civic Type R bibeholder arven som Hondas højtpræsterende halvkombi og er den bil som er hurtigst og har bedst acceleration i sin klasse.